Thuis

THUIS

Na de succesvolle opvoeringen van “One Flew over the Cuckoos nest”en “Festen” kiest
stichting Meij nu voor een andere klassieker: “Thuis” van de grote Vlaamse Meester Hugo
Claus.

Een ouder echtpaar in een dorp in West-Vlaanderen. Sanseveria’s voor de ramen.
Bloemetjesbehang. Een groot huis waar ze echter niet alléén wonen. Ze zijn de verplichting aangegaan om tot haar dood voor een oude dementerende dame te zorgen. Daarna is het huis voor een zacht prijsje het hunne. Dat zal nodig zijn want vader werkt al een tijd niet meer. Op het slachthuis kon hij niet meer tegen al dat bloed. Nu zaagt en verkoopt hij wat haardhout.

De passie is ook al lang uit het huwelijk verdwenen, sex is iets van vroeger. Dat verandert als de zoon ineens weer op de stoep staat met zijn mooie vriendin. Vader gaat zich weer jong voelen t.o.v. het meisje, zijn ingeslapen mannelijkheid ontwaakt.

Over Hugo Claus (1929-2008)

De meest bekroonde Nederlandstalige auteur! Claus schreef meer dan zestig toneelstukken zoals “Vrijdag”, “Een bruid in de morgen” enz. Hij regisseerde er ook een aantal zelf. Velen zijn verfilmd. Daarnaast schreef hij ook gedichten en romans (“Het verdriet van België”), duizenden in totaal.

Thuis is een stuk vol humor. Niet echt iets voor Hugo Claus? Gezien de inhoud zou je zelfs
aan een kluchtig blijspel kunnen denken, maar de grootste toneelschrijver in het Nederlandse repertoire maakt er uiteraard veel meer van dan dat. Zoals in alle stukken van Claus is er een dubbele bodem. Dit is een echte tragi-komedie, één van de besten die hij ooit geschreven heeft. Onbeperkt genieten van een kwaliteitsstuk met een lach en een traan.